Tunelový komplex Blanka je pro Pražany skvělá věc. Horší je to ale například pro obyvatele ve Svatovítské či Patočkově ulici. Píše se rok 2021 a my jsme strávili další dva roky nad tím, jestli by okruh kolem Prahy nemohl vést někudy jinudy. Debaty, které trvají desetiletí bohužel zapomínají na to, že okruh nikde jinde není zakreslen. Jedná se totiž o okruh, ne o elipsu. Čím dál okruh od Prahy povede, tím méně se budou snažit lidé například z Prahy 6 směřující na Prahu 8 po tomto okruhu jet. Zákon navigace je jasný, lidé budou hledat pro ně nejkratší a nejrychlejší cestu.
Poslední nápad z roku 2019 mluví o tom, že by se na Suchdole zahloubila ulice Kamýcká a zrušil by se přivaděč Rybářka. Nápad jistě zajímavý, ale z hlediska bezpečnosti kvůli velkému převýšení těžko realizovatelný. Navíc vyžaduje změnu Zásad územního rozvoje. Čím víc o okruhu vím, tím víc jsem přesvědčen, že každý nový nápad tohoto typu je zdržovací taktikou jak výstavbu okruhu opět úspěšně oddálit. V Komisi strategického rozvoje MČ Praha 6 se okruhem dlouhodobě zabýváme a velký dík patří radní pro strategický rozvoj Evě Smutné, která se snaží dlouhá léta posunout problematiku dále. Nesmíme zapomenout na to, že jednou z podmínek kolaudačního souhlasu velké části tunelového komplexu Blanka bylo dokončení vnějšího dálničního obchvatu hlavního města. Tato podmínka nebyla splněna a Praha 6 díky tomu trpí.
Sám vím, že okruh není všespásný, ale pokud se u něj vybudují záchytná parkoviště, bude možné uvažovat například o zavedení mýta. Není účelem, aby automobily zahlcovaly tak krásnou rezidenční čtvrť, jakou je Praha 6. Za mě je důležité jednoznačně určit priority dopravy a měli bychom preferovat chůzi, kolo, městskou hromadnou dopravu a až následně jízdu automobilem. Nejde o to přestat jezdit autem, ale jde o to používat automobil skutečně v nutných případech. Jde o zdraví nejen naše a našich dětí, ale i o zdraví spoluobčanů. Mám ideu o procento lepšího světa, tj. pozvolné změny myšlení. Pokud každý z nás ujedeme autem o pár set kilometrů ročně méně a tyto jízdy nahradíme jiným způsobem dopravy, pomůžeme tím nejen svému zdraví, ale i spoluobčanům a planetě. Navíc nám doba coronaviru ukázala, že i schůzky jdou řešit online, a i toto je cesta.
Pokládka tichého asfaltu v ulici Patočkova rovněž opět ukázala na problém toho, že touto ulicí si zkracují cestu kamiony, které tu nemají co dělat a vznikají dlouhé kolony. Apeluji tímto na příslušné orgány, aby dodržovali zákonnost a urychlily práce na dostavbě silničního okruhu kolem Prahy v úseku 518 Ruzyně – Suchdol.